Nové marketingové trendy na sociálních sítích s sebou přinesly otázky, jestli influenceři dnes ještě vůbec někoho zajímají a zda spolupráce s nimi nejsou jen vyhozené peníze. Jaké trendy představují pro influencery ohrožení?
Influenceři a jejich dnešní role
Influenceři (vlivné osobnosti působící z pravidla hlavně na sociálních sítích) jsou populární především u zástupců mladších generací, kteří jsou na sociálních sítích jako ryby ve vodě. Studie LTK z roku 2023 o nakupování generace Z zjistila, že až 75 % zástupců generace Z si kupuje produkty právě na základě doporučení od influencerů na sociálních sítích.
Influencer marketing tak stále představuje velkou příležitost pro propagaci vašich produktů či služeb. Do budoucna se však správa sociálních sítí bude pravděpodobně proměňovat v závislosti na nových trendech. Jaké trendy ho mohou ohrozit?
Influenceři v době umělé inteligence
S nedávným rozmachem umělé inteligence se v marketingu změnilo mnoho. Novinkou jsou také virtuální influenceři, neboli avataři vytvoření umělou inteligencí (např. Lil Miquela). Nejde ani zdaleka o neviditelné profily, někteří z nich mají na sociálních sítích miliony sledujících.
Influenceři z dílny umělé inteligence představují pro firmy různé benefity jako může být levnější alternativa reklamy na sociálních sítích, lehčí kontrola nad sdíleným obsahem nebo nekonečná dostupnost. Otázkou však zůstává, zda uživatelům nezačne vadit nedostatek autenticity.
Poptávka po autenticitě a UGC tvůrci
Protikladem virtuálních influencerů jsou tzv. UGC (User Generated Content) tvůrci. Nejde o influencery, ale o běžné uživatele sociálních sítí, kteří umí vytvářet kvalitní obsah. Poptávku po nich vyvolal především sílící tlak uživatelů sociálních sítí na autenticitu a přirozenost sdíleného obsahu.
Jaký je rozdíl mezi influencery a UGC tvůrci?
Rozdíl je v tom, že UGC tvůrci nesdílí své příspěvky s propagací značky primárně na svém účtu, ale v marketingových kanálech dané firmy. Online marketingová agentura Prahase poté může postarat o propagaci, jako je správa Meta Ads, aby příspěvek od UGC tvůrce získal vyšší dosah.
Jaké jsou výhody UGC tvůrců?
- Autentičnost vytvořeného obsahu / reklamy
- Větší zapojení a interakce na reklamu od zákazníků
- Snížení firemních nákladů na tvorbu obsahu
- Zlepšení konverzí a prodejů
- Rozmanitost a zajímavost obsahu
Je influencer marketing ještě ve hře?
Ačkoliv se objevují v influencer marketingu nové trendy, neznamená to, že by vliv influencerů upadal. Spolupráce s nimi stále představuje značnou příležitost. Dá se však pozorovat odklon od kvantity ke kvalitě. Mnoho influencerů si spolupráce pečlivě vybírá a spolupracuje jen se značkami, s jejichž hodnotami souzní.
Kdy byste měli využít influencery k propagaci vaší značky?
Influencer marketing vám pomůže s budováním vašeho brandu a šířením povědomí o značce, produktu či službě. Ovšem není to primární prodejní marketingový nástroj. Jde o jednu z mnoha aktivit v rámci celkové marketingové strategie, kde by měl ostatní marketingové nástroje spíše doplňovat. Než se do influencer marketingu pustíte, měli byste mít správně nastavené a spuštěné reklamní kampaně (včetně remarketingu) a fungující sociální sítě.